Hoppa till innehåll

Fu-Gen köper 93 MW operationell vindkraftspark i Sverige

Fu-Gen har förvärvat Havsnäs vindkraftpark i Strömsunds kommun, Sverige. Vindkraftsparken, som består av 47 turbiner och har en total installerad effekt på 93.4 MW, påskyndar tillväxten i Fu-Gens operativa portfölj.

Fu-Gens andra förvärv på lika många veckor ökar bolagets operativa produktionskapacitet i landbaserad vindkraft i norra Sverige, med Havsnäs vindkraftpark, som har haft en genomsnittlig årsproduktion på cirka 263 GWh sedan driftstarten 2010. Vindkraftsparken skapar en för Fu-Gen intressant möjlighet, med goda vindförhållanden och sin potential för “re-powering”. Fu-Gen har för avsikt att integrera tillgången i sin växande och tekniköverskridande portfölj av vind-, sol-, batteri- och (vätgasbaserade) e-bränsleprojekt i Norden och Storbritannien.

• ”Vi är stolta över att utöka vår portfölj med denna historiska tillgång, vilket cementerar Fu-Gens långsiktiga satsning på norra Sverige. Havsnäs utgör en viktig milstolpe för Fu-Gen och innebär att bolagets totala årsproduktion från tillgångar i Sverige, driftsatta och under byggnation, uppgår till mer än 800 GWh”, säger Lorenzo Lanteri, grundare av Fu-Gen AG.